torsdag 16 december 2010

marathon i köket

fram med bunkrar, slevar, kavlar, kastruller och slickepott. På med lite skön musik och häng på dig förklädet, det är dags för julstök i köket!

först ut blev den livsfarligt goda "rocky road" från guru of the sweets, Leila såklart.
Dumle, salta jordnötter, mörk choklad, mini marshmallows, och pistagenötter i en salig röra som blir gudomlig!



Från sött till salt. Blev illa sugen på att göra lite goa sillar. Gjorde först en krämig sill inlagd i grekisk yoghurt, basilika, citron, sweet chili,vitlök och peppar.
Den andra fick smak av honung, apelsin och en skvätt vodka. Dessa silly sillar åker med i packningen ned till Ängelholm på julafton, så först då kommer utlåtandet på smakupplevelsen av klanen. Men tror det kan bli riktigt bra!


Något som hör julen till är ju Vörtbröd. I år gjorde jag nåt slags eget recept, blandade lite huller om buller och slängde dessutom i en näve linfrön och solroskärnor bland russinen. ( ny bakhandduk me, kunde inte låta bli...)


Nu kanske ni tänkte att , nu var det färdigbakat.. Det tänkte jag med ett tag, innan jag fick nån konstig släng av bak-energi, ställde mig åter på de vältrampade kvadratmetrarna i köket och gav mig in på ett bullbak. Det blev saffransbullar med extra allting!Å då menar jag extra allting. typ som massabrassamandelmassa, vanillasugar och allt som är onyttigt, typ. Men gott. ( Svägerska Ulle: gjorde ett eget recept, kunde inte hålla mig till lördag...)


För att riktigt avsluta det här marathon:et så kompletterade jag den ensamma frysta cheesecaken från gårdagens stök med en kompis. pepparkaka/havreflarns-botten med glassfyllning...
tur att man skallbortöver jul så man slipper ha alla såna här godsaker hemma...

Nu uppkrupen i soffan famför Robinson. Mannen på julfest, lillan sover...det gör nog jag med om inte alltför länge.

Angenäm afton
//Hanna

2 kommentarer:

  1. Låter gott kan man bjuda in sig på julafton vi är bara 9 i år. Kram martina

    SvaraRadera
  2. My oh my! Äré något jag gillar big time så är det rocky roads. Brukar göra ett lass själv men i år har det inte blivit något julbakande alls. Eller jo, förresten... ett par vörtlimpor men that's it. Får man månne en såndär gobit att mumsa på till Lotta på torsdag? B)

    SvaraRadera