torsdag 10 juni 2010

nya kompisar med mig hem







..på med hög musik, gasen i botten,vindrutetorkarna på högvarv, ut bland åkrarna och swisch så var man på väg på favoritrundan när man är hos föräldrarna i skåne: LOPPISARUNDAN!
Konstaterade snabbt men sansat att två av de hetaste lumpställena hade ändrat till sommartider och hade eftermiddagsöppet istället för på morgonen, som det var nu. då bar det av till godbiten och guldgruvan borta i Vejbystrand right away istället. Tar circus en kvart att köra dit nu när jag kört fel ett par gånger..

Parkerar golfen, plockar inte ut Edith eftersom hon sover gott hemma på verandan hos momo o mofa. jag kliver in genom den nätta aluminium dörren och inom mig känner jag ett lugn och ett pirr på samma gång, vet inte vart jag skall börja, vart ska jag titta, vilket håll skall min kropp röra sig åt? Jag försöker ha ett system varenda gång jag är här, men det går inte, det är för mkt saker, för många föremål som tillfredställer mitt öga och min själ. Det här är bland många andra saker lycka för mig. att få gå här i timmar o titta, känna, vrida,inspektera, vända, krypa på golvet, smyga in bakom gamla skåp, rota i lådor... för att nyfiket kanske hitta ngn ny kompis att ta med hemt till hyllan, skåpet ,bordet whatsoever.

När jag har fyndat och skall betala och jag blir liksom lika chockad varje gång jag gör det eftersom det nästan alltid blir gratis, går jag ut till bilen o riktigt nöjd packar in i bilen. På me bältet, i med backen, ut på parkeringen, blinka vänster...DÅ, kommer det 3 bilar på raken med släpkärror... Jag ser dem åka förbi mig, det är helt tokigt, baara gamla fina välbevarade möbler från 50-60 talet! Jag satte min zoo-godis i halsen och fick snabbt vända tillbaka o undersöka dessa helt fantastiska släpkärrelass! det visade sig vara 2 dödsbon som skänkte bort alla dessa underbara möbler till loppis och välgörenhet... Jag blev illa kvickt aspirant på några av sakerna, men de skulle inte ut på "golvet" förrän på lördag, sa chefen..kanske lika bra det!?

Supernöjd åkte jag från loppisen med min fynd: Vit/rosa potatis/salladsslunga( ikväll använd till färskpotatis från varalövs gårdsbutik)Liksom hallå... 1) en Nilsjohan potatis slunga som...2) har en rosa, den finaste färgen,vev! En Hugin köksassistent, grymt fin och fungerande. 50 spänn. galet. massa snygga juveler och hår mojsimojs. en cool bok där varje sida är ett snyggt retrovykort. aj lajk. ett insektsnät som kan täcka ediths 1-års tårta den 17 juli, en pluttinutti syask med ett bedårande prickigt lock.cool vas där jag kan ställa en av mina favoritblommor, ranunkel..eller varför inte en pion. ett jättegammalt roulettespel helt komplett. guldiga senilsnören till solglajjerna,en gyllene lampa på fot, ett litet sött fat i vitt pressat glas.en scarf i härligt pastelliga rosa och mintgröna toner. Många härliga prylar. Tack mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar