måndag 7 juni 2010

sommelier och måltidskreatör







Känner ni någon sådan?! Det gör jag! Nu är hon nybakad, liten som blev stor.. Min älskade lilla korv har nu tagit examen uppe i Grythyttan! GRATTIS!!!

Grythyttan... mmm... vilket ställe! Om man skulle ta o flytta till skogen?! Nu bor jag ju iofs redan i skogen tänker ni, men inte som i hyttan... jag hann blinka 10 gånger på färden genom "samhället" sen var man ute i skogen igen. Så fantastiskt gemytligt, gulligt och bekymmerslöst. Jag förstår att Lella har trivts som fisken i vattnet. Förstår oxå att hon blir stressad när hon kommer hen till Göteborg och storstaden och allt slammer och stressade människor som e så stressade så de inte ens hinner öppna munnen för att ljuda fram ett hej, eller lyfta huvudet och blicken från marken o nicka "goddag"... Nä, det gör man inte här. Men, det gör man i hyttan!
Naturen, människorna, stämningen, maten... Allt där uppe får en attt känna sig lycklig och ett gött härligt lugn infinner sig ens lekamen.


Att få käka paella på Guldkusten var som en dröm.. Man grillar liksom inte korv, som en vanlig svensson hade gjort om man skulle grilla på beachen en Junikväll.Närrrå, har man suttit o pluggat mat/vin/måltidskunskap i "Måltidens Hus" ( som vart med i världsutställningen i Sevilla) varje dag i nåra år, då serverar man inte sina gäster korv me brö´när de rest ändå från Göteborg :)

I världens sötaste lilla lya på skolvägen har hon bott och lagat mat, testat viner, skrivit uppsatser, pysslat, tramsat. En Era är över. Nu väntar nya äventyr, vilka, det vet man inte. Men hon fick stipendium, duktiga Bella. Så det är ju en hjälp på traven när hon nu ska kliva in i den sk "vuxenvärlden".

Hurra för finaste sommeliern!!!!

3 kommentarer:

  1. Och sicken snygg sommelier dessutom! Lycka den restaurang som får henne!

    SvaraRadera
  2. Pia, jag håller helt med du!
    Undrar om hon kan börja här på fjäderskrudsvägen.....;)

    SvaraRadera
  3. härligt härligt!! Och stort grattis till Madeleine! Den där söta lilla lyan tror jag att jag såg en glimt av på fejjan.... så fin!

    SvaraRadera