torsdag 9 december 2010

kommer ni ihåg?

Ni minns kanske oxå hur underbart fantastiskt man tyckte det var att ha sin egna sminkdocka att make:a, fixa håret på och liksom låtsas att det var en själv som satt där o blev fixad, att man var lite äldre än vad man var...

Jag vet att jag var närmre 8år när jag hade min. Jag vet även att min storasyster Mia som är 3 år äldre än mig, fick "den snygga påkostade" och jag fick "den mindre fina och billiga" sminkdockan..men så är man ju lillasyster och ord och uttryck som "ärva", följa med strömmen osv fick jag lära känna tidigt. Har ju både storebror och storasyster. Konstigt, min lillasyster fick inte ärva nånting, hon fick allt nytt. Men det är klart, hade hon ärvt av mig, så hade det ju varit grejer från 1972 och framåt, knickersen, bockstyrecykeln och donkeykong:et från min brors tid. Hade ju vid det laget ( 1986) varit lite retro liksom..

Min systerdotter Molly är 3år. Hon har "den snygga påkostade". Och är fullt medveten om hur ögonskuggor skall läggas, hur håret skall kammas, hur prinsesskronan skall tindra.. i alla fall i hennes 3åriga perspektiv.


Vet inte om det var en protest till allt "ärva", men jag vet ialla fall att jag klippte av exakt ALLT hår på min sminkdocka. rubbet. Och hon blev skitful. Eller så var det sångerskan Sinead o´connor som inspirerade mig, jag följde trenden med att raka av allt hår....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar