onsdag 20 oktober 2010

tid är kärlek

Att dricka ett riktigt välsmakande och smakrikt kaffe är kärlek :) Och som med allt här i världen, så ju mer tid man lägger på ändamålet, desto bättre resultat får man, oftast.

Besökte min kära korv( ja, jag kallar henne så) på hennes nya jobb. Jobb o jobb... få stå där i helt fantastiska industrilokaler med skyhögt i tak, och baka bullar, bröd av alla dess slag och brygga stans bästa kaffe känns mer som ett privilegie.
.


Njut av lokalen. dofta aromen av nyrostat kafffe. kufarna står där i bakgrunden och rostar om och om igen, smakar av de exakta 16 gram kaffebönor ihop med 2 dl vatten som senare skall göra koppen perfekt för den kräsna kunden.
Allt vatten filtreras så att kaffesorten inte skall påverkas eller ta smak av H2O.
Allt i lokalen är oxå ekologiskt.



Jag valde en indonesisk sort, som skulle ge mig en mörkt rostad smakupplevelse. Bönorna var inte mörkrostade,men intrycket var grymt smakfullt! Min mamma som var mitt fikasällskap dagen till ära ( edith sov som en stock i vagnen) valde en Etiopiska bönor vilka var lite sötare än mitt val, smakade den oxå, riktigt bra den med!





till den här fina kaffebönan, vilken serverades i en porslinkopp som var väldigt mjuk och perfekt rundad för att tätt ligga intill min läpp, beställdes varsin kanelbulle. Ta mig tusan, det var den godaste bullen jag ätit. Det sa jag högt o tydligt så det susade genom lokalerna, trots att mamma satt bevid och mammas bullar är ju alltid godast ;) bullen med stort B var bakad på vete från Öland, och så var det tydligen en hel del smör i degen...


utöver kaffe och bulle, provsmakades ALLA sorters bröd i små, små bitar (det låg så lockande där framför allt bakat) Ett stycke rågbröd fick följa med hem i sällskap av nykärnat smör från någonstans i sverige.




Jag är imponerad av Madeleine. Hon är grymt charmig, lärd och duktig på allt hon tar sig för. Da Matteo kan vara fett glada för deras nyanställda sprudlande brutta. Kokar hon kaffe, kränger bullar och säljer smör som hon gjorde idag, kommer de få skaffa fler bord och stolar i lokalen



Da Matteos bageri. Har ni inte varit där, gå dit.


Tack snälla mamma för fikan. Tack korven för tiden du tog att göra denna kaffestund med kärlek till oss. Tack Edith för att du sov så gott i vagnen så mami fick sitta still i lugnan ro och riktigt njuta av den perfekta koppen!

1 kommentar: